بررسی تطبیقی نشانه های تصویری نقوش دیوارنگاره های بقاع گیلان با نگاره های کتب چاپ سنگی

پایان نامه
  • دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
  • نویسنده مرتضی هجرتی طلوعی
  • استاد راهنما منیژه صحی
  • سال انتشار 1393
چکیده

سنت دیوارنگاری بقاع متبرک گیلان به مثابه هویت فرهنگی و مذهبی توسط هنرمندان برخاسته از متن مردم در برهه ای از تاریخ بر کالبد دیوارهای آن نقش بسته که مقارن با انتشار کتب مصور چاپ سنگی بوده است. در پژوهش حاضر نگارنده به بررسی ویژگی های فرمالیستی و محتوایی مشترک نگاره های کتب چاپ سنگی و دیوارنگاره های بقاع متبرک گیلان و چگونگی تأثیرگذاری تصاویر چاپ سنگی بر دیوارنگاره های بقاع پراخته است. در این پژوهش تدوین و تجزیه و تحلیل داده ها و اطلاعات گردآوری شده از طریق مطالعات میدانی و کتابخانه ای به شیوه توصیفی و تحلیلی – تطبیقی صورت پذیرفته است. آرایه های تصویری موردنظر از میان 20 بقعه واقع در منطقه شرق گیلان و همچنین 14 نسخه از کتب مصور چاپ سنگی موجود در کتابخانه ملی تهران به عنوان جامعه نمونه انتخاب شده است. در این پژوهش نشانه شناسی از دیدگاه نظریه پردازان نشانه شناس به عنوان رویکرد نگارنده مورد استفاده قر ار گرفته است. هدف اصلی از انجام این پژوهش به منظور شناخت منبع الهام و تأثیرپذیری دیوارنگاره های بقاع متبرک گیلان با استناد به آثار تصویری کتب چاپ سنگی صورت پذیرفته است. نتایج به دست آمده نشان می دهد که دیوارنگاره های بقاع گیلان با نگاره های کتب چاپ سنگی به لحاظ ساختاری مشترکات قابل توجهی دارند و هنرمندان دیوارنگاره های بقاع دربه تصویر کشیدن آثار خود از نگاره های کتب چاپ سنگی بهره برده اند و می توان عنوان کرد کتب چاپ سنگی مهم ترین عامل شکل گیری نقاشی های دیواری بقاع هستند.

منابع مشابه

مطالعه تطبیقی نگاره چاپ سنگی «چاپخانه»، اثر میرزا علی‌قلی خویی،

در آخرین صفحه‌های نسخه چاپ سنگی خمسه نظامی- که از سال 1264 هـ. ق به‌جا مانده است و در کتابخانه ملّی تهران نگهداری می‌شود- نگاره‌ای تحسین‌شدنی از میرزا علی‌قلی خویی، استاد چاپ سنگی دوره ناصری، وجود دارد. این نگاره که «چاپخانه» نام دارد، مراحل آماده‌ کردن کتاب را از ابتدا تا آخرین مرحله که چاپ سنگی آن است، به ‌طور مفصّل نشان می‌دهد. این نگاره، از نظر ساختار بصری، بیان محتوایی و ترکیب‌بندی خطی، به ن...

متن کامل

نشانه های تصویری در آسمالیق های ترکمن

دستبافته ­های ترکمن نمادی از فرهنگ و تفکر مردمانی است که باور و اعتقاداتشان را بر آثار مختلف زندگی متجلی می‌سازند. با توجه به نقش کاربردی یکی از انواع دستبافته­های ترکمنان موسوم به آسمالیق در مراسم ازدواج و حضور نقوش متنوع و نمادین مرتبط با این مراسم و سایر اعتقادات ایشان بر این دست­بافته­ها، هدف از مقاله شناسایی نقوش رایج آسمالیق­های ترکمن در راستای دستیابی به ویژگی بصری و اعتقادی نقوش آسمالیق...

متن کامل

حق طبع در کتب چاپ سنگی

کتاب‌های چاپ سنگی آغاز دوره دوم چاپ در ایران، پس از چاپ سربی اولیه، محسوب می‌شوند. این منابع ارزشمند حاوی اطلاعات گران‌قیمتی هستند که لازم است مورد تحقیق و تفحص بیشتر علاقه‌مندان به این گونه آثار قرار گیرد. مقاله حاضر با بررسی موردی کتاب‌های چاپ سنگی به تاریخچه پیدایش حق طبع در ایران می‌پردازد. "حق طبع حقی است که به موجب آن تجدید چاپ کتاب، بدون اجازه ناشر یا مؤلف امکان‌پذیر نخواهد بود". نتایج ا...

متن کامل

نقوش سقانفارهای مازندران از کتب چاپ سنگی دوره قاجار

پایان نامه حاضردر پنج فصل به پیدایش مضامین، مفاهیم و خاستگاه نقوش وتبیین رابطه آنها با کتب چاپ سنگی دوره قاجار می پردازد. برای دستیابی به این منظور ابتدا با انتخاب چند نمونه از سقانفارها نقوش آنها دسته بندی و مضامین آنها طبقه بندی می شوند و برای کشف مفاهیم مستتر در آنها مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرند.استفاده از سقانفارها به عنوان مکانی جهت برگزاری مراسم عزاداری در ماه محرم به یاد واقعه عاشورا...

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023